Murray N. Rothbard
Oktatás:
Szabad és Kötelező
Radikális és tudományos monográfiájában Murray N. Rothbard rámutat oktatási rendszerünk alapvető tulajdonságára, amely bukásra ítéli azt: a finanszírozástól a részvételig, a rendszer minden szintje kényszeren alapul az önkéntes beleegyezés helyett.
Ennek bizonyos következményei vannak. A tananyagba beleivódik a politika, hogy visszatükrözze az uralkodó rezsim értékrendjét. A színvonal folyamatosan csökken, hogy helyet kapjon a legkisebb közös nevező. A legelmésebb gyermekeknek megtiltják képességeik kibontakoztatását, az egyéni gyermekek különleges igényeit elhanyagolják, és a középszintű tanulók csupán fogaskerékké válnak a közoktatás gépezetében. A tanárokat pedig megbénítja a politikai apparátus, amely figyeli minden mozzanatukat.
Rothbard körbejárja a kötelező iskolázás történelmét, felfedve azt, hogy ez egyáltalán nem véletlen. Az Állam régóta az egalitariánus ideológia által támogatott kötelező iskolázást használta a polgárok irányítására.
E könyv érdekes vonása az egyéni vagy otthoni iskolázás támogatása még azelőtt, hogy a gyakorlatban népszerűvé vált volna.
Ha azt akarjuk, hogy az oktatási reformok valaha alapvető változást hozzanak, akkor teljesen újra kell gondolnunk az oktatást Rothbard érvei alapján.”
Online olvasás:
Az egyén oktatása
Az egyén oktatása
Formális tanítás
Emberi változatosság és egyéni tanítás
A Szülő vagy az Állam
A gyermekek társulása
Kötelező vs. Szabad Oktatás
Kötelező oktatás Európában
Eredete
Poroszország
Franciaország
Más országok
Anglia
Fasizmus, Nácizmus és Kommunizmus
Kötelező oktatás az Egyesült Államokban
A kötelező oktatás kialakulása
Érvek a kötelezés mellett és ellen az Egyesült Államokban
A kötelező iskolázás céljai: A pedagógiai mozgalom
Progresszív oktatás és a jelenlegi színtér